Tammikuu: Elina Kupiainen, puheenjohtaja STLY

Seitsemänkymmentävuotiaan Suomen Työterveyslääkäriyhdistyksen juhlavuosi 2016 on päättynyt

Työterveyshuollon rooli osana terveydenhuoltojärjestelmää SOTE:een liittyvien muutosten keskellä on ollut juhlavuoden  keskeinen  keskustelunaihe ja toimenpiteiden kohde  kaiken juhlahumun keskellä.   Muutosvauhti on maakuntien toimintaa suunniteltaessa ollut kova  ja välillä tuntuu siltä,  että työterveyshuollon asiantuntijuutta työikäisen väestön terveydenhuollon osaajana  ei ole osattu huomioida.

Kesäkuun 2016 hallituslinjauksessa todettiin, että työterveyshuolto jää ennalleen ja tulevaisuudessa se tulee keskittymään ennaltaehkäiseviin tehtäviin.  Tulevissa maakunnissa on otettava huomioon jo SOTE:n suunnitteluvaiheessa työikäisen väestön työkykyisyyden tutkiminen ja tukeminen  -  eli työterveyshuollon erikoisalan merkitys osana hoitoketjuja.  Suomen työterveyslääkäriyhdistyksen jäsenet ovat olleet aktiivisia omissa maakunnissaan.  Tarjoamme yhteistyötä  maakuntien päättäjille, jotta  työikäisen väestön terveydenhuoltoon tulee työterveyshuollon erikoisosaamista.   Onhan tärkeää, että maakuntien työssä käyvät veronmaksajat ovat työkykyisiä työssään ja toimintakykyisiä vapaa-ajallaan.    On tärkeää,  että he jatkavat työurallaan mahdollisimman pitkään lisäten omaa hyvinvointiaan  ja samalla koko oman maakuntansa hyvinvointia ja vaurautta.

Terveyden edistäminen on kuntien vastuulla.  Työterveyshuollossa tapahtuu erittäin paljon terveyden edistämistä.  Koulu- ja opiskelijaterveydenhuollosta nuoret kansalaiset siirtyvät työelämään ja työterveyshuollon piiriin.   Vaikka työpaikka välillä vaihtuukin, niin työterveyspalveluiden tuottajat toteuttavat Hyvää työterveyshuoltokäytäntöä palvelutoimittajasta riippumatta ja työssäkäyvä väestö saa tukea työkykynsä ylläpitämiseksi.

Miten voi työelämän ulkopuolella oleva työikäinen väestö?  Työterveyshuollon osaamisella olisi myös tälle suomalaisen väestön osalle paljon annettavaa ammatillisen kuntoutuksen, työkyvyn arvioinnin ja työelämään palaamisen tukemiseksi.

Suomen työterveyslääkäriyhdistyksellä on ollut hieno  juhlavuosi.  Olemme julkaisseet Jarmo Heikkisen kirjoittaman  historiikin ”Uudistuva työterveyslääkäri – hyvän työelämän vaikuttaja ”,  olemme järjestäneet juhlaseminaarin Työterveyshuolto Suomessa ja marraskuun lopulla juhlimme hienoa ja vaikutusvaltaista yhditystämme Katajanokalla Wanhassa Satamassa.  Työterveyslääkäri-lehti julkaisi juhlanumeron, jonka teema oli Työurien pidentäminen, historiaa ja tulevaisuutta.   Juhlavuotemme punainen lanka  -  teemamme -  ”Uudistuva työterveyslääkäri – hyvän työelämän vaikuttaja” jatkaa elämäänsä yhdistyksen toiminnassa ja työterveyslääkärin arjessa.

Työelämä muuttuu  -  samalla myös työterveyshuollon keinot tukea suomalaista työelämää ja työntekijää.    Suomi tarvitsee kaikkia työikäisiä,  työkykyisiä sekä osatyökykyisiä huolehtimaan hyvinvointivaltiomme tulevaisuudesta.  Kukaan meistä toimijoista ei tee tätä yksin.  Tarvitsemme yhteistyötä terveydenhuollon eri toimijoiden välillä ja sujuvat hoitoketjut kansalaisen sairauksien hoitamiseksi.  Työterveyshuollon rooli on tässä työkyvyn  tutkiminen ja tukeminen sekä varhainen puuttuminen työkykyongelmien ilmaantuessa.   Varhainen puuttuminen on mahdollista silloin,  kun potilasta hoitava lääkäri tuntee työn, työntekijän ja työympäristön.  Työteveyslääkäri tekee työtään työpaikan altisteet, työyhteisön, työn muokkaamismahdollisuudet  ja potilaansa tuntien.

Kiitän kaikkia STLY:n juhlavuoden toimintaan osallistuneita jäseniämme!