Helmikuu: Elina Kupiainen, puheenjohtaja STLY

Uudistuva työterveyslääkäri – hyvän työelämän vaikuttaja

Hyvää alkanutta STLY:n juhlavuotta.  Yhdistyksemme täyttää tänä vuonna 70 vuotta.  STLY:n hallitus on valinnut juhlavuoden teemaksi Uudistuva työterveyslääkäri – hyvän työelämän vaikuttaja.  Tämä teema kulkee kanssamme koko juhlavuoden ajan.  Työterveyslääkärin on uudistuttava muuttuvan työelämän mukana.  Hänen on huolehdittava ammattitaidostaan, opiskeltava uutta ja kehitettävä uusia toimintatapoja muuttuvan työelämän tarpeisiin.  Perustehtävämme on työkyvyn tukeminen.  Työn kuormitustekijöiden selvittämiseen me tarvitsemme uusia, työterveyshuollon tarpeisiin soveltuvia työkaluja. Erityishuolta kannan työpaikkaselvitystoiminnan kehittämisestä.

Juhlavuotemme alkoi STLY:n perinteisellä Tammiseminaarilla tammikuun lopussa.  Seminaarin nimi oli tänä vuonna Työterveyshuolto muuttuvassa terveydenhuollon kentässä.  Lääkintöneuvos Kristiina Mukala kertoi SOTE-valmistelun tilanteesta  -  Mitä työterveyshuollolle kuuluu?  Tätä asiaa on moni työterveyslääkäri SOTE-valmistelun aikana miettinyt.  Kevään 2016 aikana valmistellaan SOTE-järjestämislakia ja palvelujen sisältöä. Työterveyshuoltolakia ja terveydenhuoltolakia ei muuteta tässä vaiheessa.  Nyt SOTE-uudistus koskee perusterveydenhuoltoa ja kuntia.    Uudistuksen tavoitteena on myös sisällön kehittäminen,  mutta sen aika tulee myöhemmin.   Työnantajan valinnan vapautta ei rajoiteta. Työnantaja valitsee palvelutuottajan, jolta työterveyspalvelunsa haluaa ostaa.

Uusissa maakunnissa työterveyshuollon tulee olla näkyvä.  Alueellisesti työterveyslääkäreiden paikallisyhdistyksissä ja jokaisen lääkärin omassa työssään on hyvä vaikuttaa paikallisten hoitoketjujen kehittämiseen niin, että työkyvyn tukeminen ja tutkiminen tulee huomioiduksi suomalaisten työntekijöiden työhön vaikuttavien sairauksien hoitamisessa.

Muut ajankohtaiset Tammiseminaarin aiheet olivat työterveyshuollon rahoitus Kelan näkökulmasta, työterveyshuollon osakeyhtiöittämiseen ja lääkärin asemaan sekä työterveyspalveluiden arvonlisäverollisuuteen liittyvät aiheet.   Nämä asiat ovat meitä kaikkia askarruttaneet.  Mitä ne tarkoittavat omalla kohdallamme? Tutustukaa esityksiin, jotka ovat jäsensivuillamme.

Seminaarin päätteeksi pitkäaikainen STLY:n hallitusjäsen, entinen puheenjohtajamme Rea Lagerstedt   kertasi Tammiseminaarin historiaa.  Tammiseminaarin tavoitteena on aina ollut nostaa keskusteluun ajankohtaisia työterveyshuollon asioita ja sitä kautta vaikuttaa työterveyshuollon kehitykseen.   STLY kutsuu seminaariin työterveyshuollon vaikuttajia työterveyshuollon eri alueilta.

Juhlavuosi huipentuu marraskuun 18. päivänä 70-vuotisjuhlaseminaariin ja iltajuhlaan, sekä STLY:n historiikin julkaisemiseen.  Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee tilaisuutta tuolloin juhlistamaan.

Hyvä STLY:n jäsen  -  hyvää   STLY:n  Juhlavuotta!