Työterveysteko-palkinto

Palkinnon saajat:

2019 Raija Kerätär

2018 Visa Kervinen

2016 EK:n, SAK:n, STTK:n ja AKAVA:n yhteinen julkilausuma 1.12.2015 työterveyshuollon aseman säilyttämisestä

2015 Timo Kinnunen

2014 Satu Rannisto

2013 Professori Kari Reijula

2012 Seitti-hanke

2011 Masto-hankke: pääsihteeri Teija Honkonen,TTL:n kouluttajat Helena Rossi ja Katinka Tuisku

2010 Johtava työterveyslääkäri, Ove Näsman

2009 Helsingin kaupungin työterveyskeskus

2008 Kainuun työterveyslääkäriyhdistykselle filmifestivaalin järjestämisestä.

2007 -

1986 LKT Hans Fredriksson

Julkaisuvapaa 29.3.2019, klo 13.00

Vuoden Työterveysteko -palkinto työterveys- lääkäri Raija Kerättärelle

Suomen Työterveyslääkäriyhdistys ry jakaa kevätseminaaris- saan Oulussa Vuoden 2019 Työterveysteko-palkinnon työterveyslääkäri Raija Kerättärelle Oulusta.

Osatyökykyisten työllistymisen edistäminen nähdään yhtenä tärkeänä keinona huoltosuhteen ja kestävyysvajeen sekä yksilöiden toimeentulon kohentamisessa. Eduskuntaryhmät hyväksyivät 5.2.2019 yksimielisesti kannanoton Työkykyohjelman valmistelusta yli hallituskausien ulottuvaksi ohjelmaksi. Työkykyohjelma pohjautuu työterveyslääkäri Raija Kerättären yhdessä Työ- ja elinkeinoministeriön osastopäällikön Tuija Oivon laatimaan ja lokakuussa 2018 valmistuneeseen selvitykseen osatyökykyisten reiteistä työllisyyteen (selvityksen pysyvä osoite Valtioneuvoston julkaisuarkistossa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3997-4).

Raija Kerätär on pitkään omistautunut työttömien ja osatyökykyisten työkyvyn tutkimiseen ja työllistymisen tukemiseen. Hän väitteli lääketieteen tohtoriksi Oulun yliopistosta vuonna 2016. Väitöskirjan nimi oli: “Kun katsoo kauempaa, näkee enemmän : monialainen työkyvyn ja kuntoutustarpeen arviointi pitkäaikaistyöttömillä”. Väitöskirja perustui Kerättären omaan potilasmateriaaliin Oulun, Raahen ja Kainuun pitkäaikaistyöttömistä ja vaikeasti työllistyvistä. Hän jatkaa edelleen työskentelyä samassa aihepiirissä työterveyslääkärinä sekä luennoimalla tilaisuuksissa ympäri Suomea. Hän on toiminut aktiivisesti myös Pohjois-Suomen Työterveyslääkärit ry:ssä ja Suomen Työterveyslääkäriyhdistyksessä sekä Työterveyslääkäri-lehden toimittajana vuosina 1998-2003.

Osatyökykyisten ja työttömien työterveyshuolto on haastavaa ja poikkeaa monella tavalla valtavirrasta,  työssä käyvien työterveyshuollosta. Raija Kerätär on ansiokkaasti kehittänyt tätä työterveyshuollon aluetta. Vuoden Työterveysteko -palkinto myönnettiin Raija Kerättären selvitystyöstä ja laajan poliittisen tuen saamisesta Työkyky -ohjelmalle.

Suomen Työterveyslääkäriyhdistys ry myöntää Vuoden Työterveysteko -palkinnon vuosittain henkilölle, yhteisölle tai laitokselle, joka on näkyvästi toiminut työterveystyön parhaaksi, tehnyt sitä tunnetuksi erityisellä tavalla tai keksinyt uutta, joka on johtanut käytännön sovellutukseen. Palkinto jaetaan yhdistyksen kevätseminaarin yhteydessä, jonka vuonna 2019 järjesti Pohjois-Suomen työterveyslääkärit ry Oulussa 29.-30.3.2019.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Minna Pihlajamäki, Suomen Työterveyslääkäriyhdistys ry, p. 040 756 8308.

Suomen Työterveyslääkäriyhdistys ry (STLY) on Suomessa toimivien työterveyslääkäreiden yhdistys, johon kuuluu noin 1700 lääkäriä. STLY on Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin jäsenyhdistys.

Osoitelähde: Terveystoimittajat ry